حسام الدین شفیعیان

حسام الدین شفیعیان

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان
حسام الدین شفیعیان

حسام الدین شفیعیان

وبلاگ رسمی و شخصی حسام الدین شفیعیان

مصاحبه ,جایزه ادبی فانوس,عفت محمد زاده

1-لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید از کی شروع به داستانویسی کردید.
عفت محمد زاده هستم . خانه دار که با توجه به استفاده بهینه از وقت های اضافه به مطالعه داستان و رمان می پردازم و گاه گداری دست به قلم شده و دل تنگی های خودم را به رشته تحریر در می آورم . به صورت مستمر شاید یک سال می شود که داستان می نویسم و لی چون خودم را جدی نمی گیرم در جشنواره ها شرکت مستمر و پیگر نمی کنم. ولی داستان را که متنی از زندگی است را دوست دارم

2-از چه طریقی فراخوان جایزه ادبی فانوس را فهمیدید –به عنوان اولین دوره تبلیغات این جایزه ادبی را در چه سطحی دیدید.
اتفاقی با جشنواره داستانی فانوس آشنا شدم و مجاب شدم که کاری از کارهای قدیمی را برایتان ارسال کنم

3-اطلاع رسانی و روابط عمومی جایزه ادبی فانوس را چگونه ارزیابی میکنید.

چون اتفاقی با جشنواره آشنا شدم نمی دانم در این خصوص چه بگویم و به همین جمله بسنده می کنم که خوب است

4-اگر خودتان بخواهید داستانتان را به عنوان یک داور برسی کنید فکر میکنید نفر چندم را به خودتان اختصاص میدهید.

داستان با توجه به حجم آن دست نویسنده را باز می گذارد که در حوزه ای که می خواهد مانور کند . پس هر چه در داستان ایجاز رعایت شود هم نوشتن سخت می شود و هم تکلیف مخاطب زود روشن می شود و سهم مخاطب در داستان نیز رعایت می شود. در حال حاضر مخاطب ما فهیم است و در داستان سهمی را برای خود قایل است.

گویا نفر نهم شده ام . و از این بابت خوشحالم .
5-چقد کتاب میخوانید منظورم کتاب داستان و رمان ست و فکر میکنید که خواندن کتاب در نوشتن چه تاثیری میتواند داشته باشد.
با توجه به فراغتی که دارم و بعد از کارهای خانه به خواندن روزنامه و کتاب مبادرت می کنم. هم وقتم پر می شود 
 و هم معلوماتم افزوده. رمان به دلیل بلندی زیاد کار نمی کنم. ولی داستانهای استاد سید مهدی شجاعی را می خوانم و بعد داستانهای خارجی و بعد مینی مایلهای مختلف وووووو

تاثیرزیادی خواندن در نوشتن دارد. باید بخوانی تا بتوانی بنویسی. بزرکترین نویسنده های جهان اول نوشته های دیگران را خوانده اند وبعد درس گرفته اند وبعد شروع به نوشتن کرده اند. یادمه چند روز پیش درسهای نویسندگی از پیشاپ می خواندم که برایم خیلی خیلی جالب بود.

6-برایتان جایزه مهم ست یا برگزیده شدن و یا شرکت در یک جایزه ادبی داستان.

اگر بگویم جایزه مهم نیس دروغ گفته ام ولی برگزیده شدن مهم تر است چون در آن جایزه نهفته است . تا شرکت نکنی برگزیده و برنده نمی شوی.

7-سطح رضایت خودتان را از اولین دوره جایزه ادبی فانوس بیان کنید.

خوبه ....

انشالله بهتر هم بشه

8-فکر میکنید دوره ی بعدی جایزه ی ادبی فانوس چه زمانی باشه البته اگر درست حدس بزنید در دوره بعد جایزه ای به شما تعلق میگیرد.
فکنم بهمن باشه
بعد از تمام شدن دوره اول
شهریور 91
مهر91
آبان91
آذر91
دی91
بهمن91

9-نظر خود را درباره داستانک-داستان کوتاه و رمان بفرمایید اینکه فکر میکنید کدام پر مخاطب ترست.

در حال حاضر مخاطب وقت ندارم. قبل از آن بگویم که هر کدام از اینها یه بخشی هستند و نمی توان باهم مقایسه کرد. ولی رمان کامل تراست و داستان کوتاه کمتر و داستانک درحد یه خبر و از این قبیل است و تاثیر آن هم همانقدر....

داستان کوتاه در حال حاضر پرمخاطب ترین ژانر است و این را ناشران نیز تایید می کنند. بعد رمان است که حرف می زند. داستانهای مینی مایل فقط برای موبایل هاست و وبلاکها و غیره



10-نظرتون درباره نام جایزه ادبی ما چیه به نظر شما فانوس چجور حسی رو در شما ایجاد میکنه؟

اسم قشنگیه.

یه حس فرکلوریک به انسان می دهد.


11-شما به عنوان یک نویسنده داستان وقتی قلم بر کاغذ میگذارید شروع میکنید به داستان نوشتن یا قبل از نوشتن تصمیم به پرداخت سوژه و طرح و آستانه و پایانه و... داستانتان میکنید.

داستان بعد از نوشتن باید مثل خمیر ورز بخورد تا آماده ارائه به مخاطب گردد. تا درخت حرث نشود بار مناسب و خوب نمی دهد تا زه زیبا هم نمی شود. داستان هم مثل درخت رشد می کند و نیاز به حرث دارد....

12-و به عنوان سوال آخر نظری-پیشنهادی و انتقادی اگر دارید برای بهتر برگزار شدن دوره بعدی ذکر نمایید.

کاش حوزه اطلاع رسانی بیشتر بود و این جایزه مثل جایزه شیراز و جایزه ادبی اصفهان  و دیگر جایزه های ادبی از صدای کافی برخوردار بود تا همگان از آن مطلع باشند و جایزه آن هم برای نویسنده اعتبار و اعتنایی داشته باشد و هم روزنامه های رسمی و محلی به آن می پرداختند تا این توانایی ها بیشتر شناخته و کشف می شد

 

موفق باشید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد